Lopende projecten
Hoe laten we VR echt werken in L&D?
Video inzetten als leermiddel.
De kracht van werkplekleren
Weerbaarheid trainen in VR.
Er zijn goede trainingen met acteurs maar om te zorgen dat die vaardigheden beklijven moeten ze vaak herhaald worden, dat gebeurt weinig in de praktijk. Er zijn wel trainingen waarbij 360 graden video ingezet worden om weerbaarheid trainen maar de ...
Omgaan met lastige situaties
ASML academy: leerstrategie, content en VR
Afgeronde projecten
NS
Interim adviseur vernieuwing NS opleiding. Van fysieke training naar een efficient blended leertraject, in co-creatie met onderwijskundigen en eindgebruikers.
Bijdrage: Strategisch advies, creative content ontwikkeling, implementatie traject
Humanitas
Ondersteunen van vrijwilligers in de bestrijding van eenzaamheid. O.a. langer thuiswonen leidt tot meer eenzaamheid bij ouderen. Vrijwilligers van Humanitas willen clienten zelfredzaam maken. Met betrokkenen ontwikkelen we nieuwe tools en training.
Bijdrage: Analyse, concept en realisatie van tools en training
Ministerie: Traject medewerkers AVG vaardig
In co-creatie met team Liftov en privacy-experts realiseerden we een blended traject met microlearning en gamified trainingssessie en handvatten voor toepassen in de praktijk.
Bijdrage: Concept, ontwikkeling en content en training, implementatie.
KLM: Effectieve onboarding app voor medewerkers
Alle belangrijke aspecten voor nieuwe medewerkers in een speelse activerende app. Met o.a. quiz, foto-opdrachten en beacons. In co-creatie met het Liftov team en KLM medewerkers.
Bijdrage: Concept, content redactie en co-product owner
UMC Utrecht: simulatiespel voor het trainen van diagnostische vaardigheden
Artsen in opleiding oefenen het maken van diagnoses voor complexe aandoeningen in een veilige speelse omgeving. Trainen wanneer het hen uitkomt. Het Liftov team en medische specialisten van UMC Utrecht ontwikkelden samen een testbaar prototype.
Bijdrage: Strategisch advies, concept, product owner
Corona: van Cursus naar Online
De beweging van klassikale trainingen naar blended trajecten met digitale componenten was al ingezet en heeft door Corona een stevige boost gekregen. Bij mijn opdrachtgever moesten een aantal opleidingen gewoon doordraaien. In korte tijd hebben we klassikale werkvormen omgezet naar online versies waarbij MS Teams gebruikt wordt. Een online les heeft een heel andere dynamiek en vraagt ook andere vaardigheden van de trainers. In een begeleidingstraject hebben we de digitale (didaktische) vaardigheden op peil gebracht. Ondanks hoge tijdsdruk waren de resultaten positief. Deelnemers waardeerden de online training gemiddeld met een 8.
Bijdrage: Online werkvormen, content redactie, coaching online didactiek
Procedures oefenen met interactieve video
Interactieve video is een effectief middel om medewerkers te laten oefenen met regelgeving een procedures. De video geeft de context waarbinnen de regels of procedures toegepast worden en bij een incorrecte keuze is wordt er feedback gegeven.
Binnen de NS opleiding voor machinisten is het trainen van regelgeving in een treinsimulator van groot belang. De beschikbaarheid van treinsimulatoren is beperkt en door Corona sterk verminderd.
Om toch machinisten te kunnen opleiden hebben we de leertrajecten uit de simulator omgezet naar interactieve video’s met vragen en keuzes. Op een laagdrempelige manier, op PC of tablet, kunnen de machinisten oefenen op een voor hen geschikt moment. Natuurlijk is de ervaring van de context minder krachtig dan in een simulator met nagebouwde cabine. Toch werd deze nieuwe manier zeer gewaardeerd door de deelnemers. Door de inzet van interactieve video is er ruimte om de simulator voor meer complexe oefeningen in te zetten.
Vanuit de organisatie en machinisten is er behoeft om procedures met handelingen, in en buiten de cabine te kunnen oefenen. In een pilot hebben we dat gesimuleerd met behulp van interactieve video. We maakten opnames in een stilstaande trein en combineerden die met rijdende treinopnames vanuit een cabine. De gebruiker is de machinist van die trein en reageert tijdens de rit op de gebeurtenissen door te kiezen voor bepaalde handelingen.
Ondanks het platte kleine scherm van de tablet gaven gebruikers terug dat ze echt in de situatie zaten door de beelden en de relevante keuzes. Naar aanleiding van de geslaagde pilot wordt deze aanpak toegepast in nieuwe opleidingen.
Bijdrage: Onderwijskundig concept, interactief video format, regie
Clientvideo voor efficiënte, warme overdracht.
In de langdurige zorg is weinig tijd voor het schrijven en lezen van de overdracht en voor het inwerken van nieuwe medewerkers. Dit gaat ten koste van de tijd en aandacht van de client. Kunnen we met een korte, snel te maken video, de belangrijkste informatie over de client beschikbaar maken voor alle zorgverleners? Dat is de gedachte het concept Clientvideo. Waarbij het vooral gaat om de specifieke informatie over de zorgbehoefte van de client, de aandachtspunten voor een liefdevolle aandacht. In mijn artikel ga ik uitgebreider in op de aanleiding. Vanuit de zorgsector zijn er positieve reacties op dit concept, maar natuurlijk ook kritische vragen. De volgende stap is om in overleg met zorginstellingen de haalbaarheid van dit concept te onderzoeken.
Geïnteresseerd? Lees het artikel en aarzel niet om contact op te nemen.
Leren van data
Resultaten van leeractiviteiten en evaluaties van deelnemers leveren interessante data op waarmee een afdeling L&D de leertrajecten kan verbeteren. Nu we steeds meer online leren komt er ook meer data beschikbaar van leerplatforms en tools. Dat kan een meer gedetailleerd inzicht geven in de activiteiten en voortgang van de deelnemers. Dit is zowel voor een afdeling L&D als voor de deelnemer zelf relevant.
In een experiment onderzoeken we bij NS samen met Next Learning Valley, de mogelijkheden om data van leeractiviteiten inzichtelijk te maken met behulp van een LRS. Een interessant traject waarbij de data uit van verschillende tools en platforms gecombineerd wordt.
Een toekomstig doel is om het effect te meten van leeractiviteiten op de prestatie van de medewerkers. De uitdaging is dan om data van de leeractiviteiten te combineren met performance data waarbij de privacy van de medewerker gegarandeerd blijft.
Andere interessant projecten zijn: Supportr groepscaching app, Communicatietrainingsapp met video, Safety toegangstraining, Cultquest online cultuurlessen, animatiefilm SafeDrivePod, Storysavers interactieve erfgoed verhalen app, video dilemma’s rond dierproeven………. Teveel om hier te laten zien, maar ik vertel je graag meer.