Artikelen

Noodverband of behandeling?

Van noodoplossingen naar duurzame interventies in leren en presteren.

Gebouwen dicht, trainingsruimtes afgesloten, ineens moesten fysieke leeractiviteiten omgezet worden naar digitale versies. Het was, en blijft voor veel L&D professionals, alle hens aan dek. Uitstellen is geen optie als opleidingen cruciaal zijn voor de bevoegdheden van professionals. Ook voor anderen mag het leren niet stoppen. Juist nu medewerkers door de omstandigheden meer tijd hebben om zichzelf te ontwikkelen, wil je dat faciliteren. Dus gaan de schouders eronder. Door de urgentie gaat besluitvorming vlot en worden er sneller resultaten geboekt. 

Leren in handen van medewerkers?

Meer eigenaarschap in leren en performance support.

Steeds meer organisaties ervaren dat leren op de werkplek effectiever is dan traditionele cursussen. Microlearning en performance support worden vaker toegepast en blijken krachtig te werken. Dit betekent niet dat groepslessen helemaal afgeschaft kunnen worden, sociaal leren in een groep blijft krachtig. De sleutel in het ontwikkelen van leertrajecten is het creëren van de juiste blend.

Image: Michele Blackwell Unsplash

Opleiding, het wondermiddel voor verandering?

Dat de mensen cruciaal zijn bij veranderingen in organisaties wordt steeds breder erkend. Digitale transformatie en andere grotere veranderingen eisen altijd gedragsverandering van medewerkers. Denk aan het digitaliseren van dienstverlening, het toepassen van nieuwe wetgeving of meer cliëntgericht werken in de zorg. Nieuwe doelen of werkwijzen vragen om het ontwikkelen van kennis, vaardigheden en het toepassen ervan in de praktijk. Bij veel organisaties is de eerste reacties dan vaak: Laten we onze mensen opleiden! 

De makkelijke weg

Olifantenpaadjes en sluiproutes in leren en gedragsverandering

De makkelijke weg, mensen kiezen er graag voor. U niet? Het kan overkomen als lui of passief maar het is vaak de slimste weg en vooral heel menselijk. De makkelijke weg hoort bij onze primaire behoefte om energie te besparen. Wetenschappers voeren deze behoefte terug op de vroegste tijden van de mensheid. Tijden waarin geen zekerheid was over voldoende voedsel. Alle beschikbare energie moest ingezet worden voor de overleving; jagen, verzamelen en vluchten voor gevaar. Deze primaire behoefte zit nog steeds in ons systeem. Je ziet het terug in olifantenpaadjes. De snellere wandelroute is de grote favoriet ook al is de officiële route nog zo mooi bestraat.

Is culture change within the financial sector impossible?

In a recent report, the Autoriteit Financiële Markten (AFM) concluded that the improvement of quality controls is not proceeding fast enough. This is also the case at the Big 4. Measures undertaken after the alarming AFM report in 2014, do not seem to have had adequate effect. This is causing further deterioration of the general public’s trust in a crucial sector (De Jong 2017).

Changing the culture is currently a high priority within the financial sector and accounting firms. Although a wide range of interventions are utilised, including new training programs, change managers, discussions, golden rules and many others, they have not been effective.